پرستار در رویکرد تیم چند حرفه ای درمان های کمکی باروری
وب تخصصی مراقبت های ویژه پرستاری
اشتراک اطلاعات در مراقبتهای ویژه

 پرستار در رویکرد تیم چند حرفه ای درمان های کمکی باروری

سعید باباجانی

کارشناس ارشد مراقبت های ویژه پرستاری- s.saba3737@yahoo.com

 

این مطلب اولین بار اختصاصا از "وب تخصصی مراقبت های ویژه" انتشار یافت. www.criticalcare.loxblog.com

منتظر مطالب زیبای شما برای انتشار هستیم.به بیان دیگر مطالب شما نباید خاک بخورد s.saba3737@yahoo.com

برای دریافت رفرنس های این مقاله درخواست خود را ارسال کنید

 

چکیده

مقدمه: درمان های کمکی باروری (ART) انقلابی در درمان ناباروری به وجود آورده است. این درمان ها نیازمند رویکرد تیم چند حرفه ای است که اخیرا نقش پرستاران در این فرایند گسترده تر از پیش می باشد. هدف از این مطالعه بررسی نقش گسترده پرستاران در درمان های کمکی ناباروری است که از مرحله پیش از لقاح  تا لحظه تولد و پس از آن ادامه دارد.

روش مطالعه: این مقاله یک مطالعه مروری است که با کلمات کلیدی ART، Nursing role از پایگاه های جستجوی منابع  PubMed و GoogleScholar در بین سال های 2000 تا 2012 گردآوری و تدوین شده است.

یافته ها: در گذشته پرستاران  در درمان های کمکی باروری اغلب نقش حمایتی داشتند ولی امروزه بعنوان یکی از اعضای حرفه ای در این فرایندها شناخته می شوند. شواهد منتشر شده نشان می دهد که پرستاران می توانند نقش موثری به همان سودمندی نقش پزشکان داشته باشند، به طوری که نقش پرستار و پزشک مکمل یکدیگر است. نقش های مشاوره ای، آموزشی، بالینی، مدیریتی و حمایتی از جمله نقش های پرستاران می باشد. توان مدیریتی و بالینی پرستاران مورد احترام است و اختیار آن ها برای تصمیم گیری در مورد خط مشی های تیم های درمانی با رشد روز افزونی همراه می باشد. پرستاران می توانند در خدمات مشاوره اولیه، بررسی های اولتراسوند ترانس واژینال، لقاح داخل رحمی، تجویز داروهای آماده سازی اسپرم و تست های حاملگی نقش موثری داشته باشند و طبق مطالعات نقش عمده ای در القای تخمک بر عهده دارند. در  انگلستان پرستاران در  39 درصد از واحدها ، بارورسازی درون رحمی را به تنهایی انجام می دهند و در 23 درصد از واحدها تصمیم گیری برای تجویز گنادوتروپین جفتی انسانی با آن هاست. در 77 درصد واحدها بررسی های ترانس واژینال بوسیله پرستاران انجام می گیرد.

نتیجه گیری: پرستاران نقش گسترده ای در تیم های ART  بر عهده دارند که با آموزش های کافی، این نقش ها حتی می تواند وسیع تر نیز باشد؛ اما از سویی مسئله اختیارات قانونی و مسئولیت این نقش ها می تواند بعنوان یک چالش مطرح شود.

کلمات کلیدی: درمان های کمکی باروری- نقش پرستار


نظرات شما عزیزان:

مهدیه روشن نژاد
ساعت16:17---22 فروردين 1395
با سلام...خیلی ممنون از مطالب خوبتون میشه لطفا رفرنس این مقاله رو بگین یا متن کاملشو بزارید.

معصومه
ساعت9:02---22 ارديبهشت 1394
با سلام. مقاله خوبی بود. میشه خواهش کنم متن کامل مقاله را هم در سایت بگذارید.
با تشکر


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط سعيد باباجاني-ارشد مراقبتهاي ويژهMSc
آخرین مطالب